Ik presenteer hierbij een project waar ik me op dit moment op school mee bezig hou: Studyglass. Studyglass is een digitaal toets systeem dat gebruikt kan worden voor scholen of instanties die toetsen aanbieden. Het is bedoeld als alternatief voor schriftelijke toetsen: Want daar heb ik zelf al zo'n hekel aan!
Het project is geschreven in PHP en javascript. Als backend framework gebruik ik Symfony. Als frontend gebruik ik op dit moment normale HTML/Javascript. Komende periode zal ik het overzetten naar een Single Page Application door middel van React of Vue.js, daar ben ik nog niet over uit welke ik zal gebruiken. Het doel daarvan is dat alles net wat vloeiender werkt, want dat is erg belangrijk bij een systeem als dit.
Scholen
Omdat mijn doel is om dit voor scholen aantrekkelijk te maken, heb ik mij aangemeld bij Entree Federatie, een dienst van Kennisnet. Hier staan vrijwel alle middelbare en MBO scholen in Nederland op aangesloten via hun login API. Zo kunnen scholen zich aanmelden en zijn hun studenten automatisch gekoppeld aan Studyglass.
Wat kan Studyglass?
Op dit moment is het volgende al mogelijk:
- Klassen beheren
- Toetsen aanmaken en bewerken
- Studentgegevens inzien
- Toets inplannen per klas
- De studenten/klassen toets laten maken
Wat maakt Studyglass beter dan andere digitale toets systemen?
- Controle op volledig scherm met de check of het scherm actief is (mits dit verplicht is voor de toets)
- Controle op screenshots (mits dit verplicht is)
- Vragengroepen in willekeurige volgorde plaatsen
- Snel en degelijk: Simpel!
- Automatisch cijfer berekenen en handmatig nakijken
- Docenten kunnen toetsen inzien
Screenshots:
Toets maken:

Toets overzicht voor docenten

Toets bewerken

Ik zal het topic up-to-date houden met updates. Als je suggesties of tips hebt kun je ze hier achterlaten!