Hallo @Rohit,
allereerst moet ik zeggen dat ik dit een best wel goede vraag vind. Het is ook een lastige vraag, want het ligt er ook een beetje aan waar jij zelf de grens legt en hoe jij bij je potentiële klanten over wil komen. Iedereen kent wel van die vervelende telefoontjes of mailtjes van bedrijven die je willen helpen.
Dus ik ben even rustig voor je gaan nadenken en heb een pro/contra lijst gemaakt voor de opties die jij noemt. De conclusie is voor mij misschien wel duidelijk, maar dit ligt dus aan je eigen bedrijf en hoe jij jezelf wilt uitstralen.
E-mails versturen
- Wordt door veel filters al snel opgepakt als "reclame" en beland daarbij dus in de daarvoor bestemde map. Bij Gmail heb je bijvoorbeeld een "Reclame" map, maar hij kan ook in de junk belanden of helemaal niet door een filter heenkomen. Dit komt natuurlijk ook door je inhoud. Als je deze goed opbouwt is de kans kleiner dat dit voorkomt.
- Mensen zien de mail, en hebben er vaak al gelijk geen zin meer in of markeren het voor later. Vaak is dit niet het geval. Je hebt dus geen garantie dat iemand de mail opent en je kan dit ook niet bevestigen. Er zijn manieren om dit wel te doen, maar dan verstuur je het als een soort nieuwsbrief, wat natuurlijk niet echt positief is, want het is geen nieuwsbrief.
- Je weet niet eens of een mail is aangekomen. Zo kan je ook geen "follow-ups" doen. "Follow-ups" zijn misschien wel vervelend, maar wel belangrijk. Uiteindelijk moet jij de toekomstige klant overtuigen en niet andersom.
De misschien toekomstige klant bellen
- Veel bedrijven staan dit niet toe. Kijk goed bij de inschrijving in het handelsregister of in het telefoonboek. Reclame is vaak niet gewenst, en dat is wel wat je praktisch gezien doet.
- Je weet niet altijd direct bij wie je moet zien. Je hebt een aanspreekpunt nodig. Deze moet altijd de zelfde persoon zijn. Deze moet je eerst zien te bemachtigen.
- Ongevraagde telefoontjes zijn vaak erg vervelend. Persoonlijk wimpelen wij zulke dingen vrij snel af. Daarnaast hebben sommige bedrijven ook een interne IT-Afdeling en die vinden het al helemaal niet leuk als je zulke dingen uitvoert.
- Over het algemeen vinden mensen het onprettig te telefoneren met mensen die ze niet (goed) kennen. Dit werkt dus al direct in je nadeel.
Dus de conclusie? Ja het is lastig. Beide manieren komen met voor en nadelen. Je kan ze beide uitvoeren, maar moet dit goed opzetten. Wat je wel moet doen is zorgen voor een goede website. Laat mensen jou vinden, want dat is wat je uiteindelijk wil.
Je kan ook bij bedrijven langs gaan of een telefonische afspraak maken. Zoiets is op afspraak altijd beter, want dan weet je zeker dat je de volledige aandacht krijgt en je ze op dat moment niet van hun andere belangrijke werk afhoud. Je doet het voor hun, dus het moet niet vervelend zijn.
Wat je uiteindelijk doet moet je zelf bepalen. Let wel op, dit bepaald gelijk de uitstraling van je bedrijf!
Ik wens je veel succes. Als je nog vragen hebt beantwoord ik je deze graag!