Hi allen! Voor school was ik de afgelopen periode bezig geweest met een meldkamerspel. Ik denk dat het leuk is om het idee en voortgang te delen en hier bij te houden 😃
Het domeinnaam 112spel.nl heb ik al twee jaar in bezit met de hoop dat ik mijzelf zover kon krijgen om daadwerkelijk een keer aan het spel te werken. Toen ik voor mijn opleiding een project moest verzinnen om mijzelf te innoveren dacht ik gelijk aan dit project. Ik zou een spel kunnen ontwikkelen dat ook nog eens maatschappelijk leerzaam is.
Wat is het idee achter het spel?
Mijn idee was om een realistisch en leerzaam spel te bouwen over de meldkamer van het noodnummer 112 (of het Amerikaanse noodnummer 911).
Je bent de aangewezen persoon die de hulpverlening moet aansturen en krijgt te maken met verschillende situaties zoals brandende voertuigen, aanrijdingen en inbraken. In deze situaties moet je de juiste beslissingen maken en de situaties nauwlettend in de gaten houden. Je kan in het spel de politie, brandweer en ambulance aansturen.
Naast de meldingen en het aansturen van voertuigen, kunnen situaties snel veranderen. Bijvoorbeeld door opdringerige omstanders die het werk van ambulance of brandweer medewerkers belemmeren kan het zo zijn dat je de politie er op af moet sturen om de situatie onder controle te krijgen.
Beslis wat je met de situatie doet. Hoe sneller je handelt, hoe meer punten je verdient. Met deze punten kun je investeren in materiaal, gebouwen en voertuigen. Door je medewerkers te trainen in skills kunnen ze sneller situaties oplossen en wordt de aanrijdtijd kleiner. Ook is de overlevingskans van een persoon hoger wanneer ze snel geholpen worden.
Onderweg kan een aanrijdend voertuig te maken krijgen met files of botsingen. Soms kan het handig zijn om voertuigen vanuit verschillende rijrichtingen op de melding af te sturen.
In de browser heb je een scherm/kaart waar je kan zien waar alle voertuigen zich bevinden en waar welke melding is. Je kan er ook voor kiezen om in je eigen woonplaats meldingen te behandelen. Door gebruik te maken van Open Streetmap en GPS coördinaten kan je op een realistische manier de voertuigen op de kaart laten bewegen. Door daarnaast te kijken naar de wegen waar het voertuig gaat rijden kun je op een realistische wijze de snelheid van de voertuigen berekenen en real-time volgen.
Features
Het spel komt met veel verschillende features waarvan er al flink wat ingebouwd zijn.
- Browsergame: Je hoeft geen gigabytes te downloaden en je kan het spel op elk device naar keuze spelen, het spel is geoptimaliseerd voor:
- Micromanagement (personeel beheren en betaald krijgen door de staat)
- Gebouwen plaatsen op hun daadwerkelijke positie
- Voertuigen kun je kopen, inzetten op meldingen en voortbewegen realistisch op de kaart
- Personeel kun je beheren en in de voertuigen plaatsen
- Missies/meldingen worden willekeurig gegenereerd rondom plekken waar je gebouwen hebt staan
- Melding data is realistisch, een supermarkt melding is daadwerkelijk bij de Jumbo om de hoek (met de correcte informatie), winkeldiefstal meldingen zijn in winkelpanden en gesloopte bushokjes meldingen zijn bij de bushokken bij jou in de buurt
- Speelbaar in land en stad naar keuze
- Speelbaar buiten de landgrenzen (in het buitenland langs de grens posts openen en hulpdiensten laten samenwerken)
- En nog veel meer!
Trailer
Uiteraard hoort bij elk spel dat wordt uitgebracht een interessante trailer, deze heb ik natuurlijk ook gemaakt en is te zien op zowel https://112spel.nl als op https://112ga.me !
Vragen? Ideeën? Tips?
Heb je vragen, ideeën of tips? Laat het me weten. Binnenkort open ik het spel voor bèta testers, hier zal vast leuke feedback uit komen!
Screenshots