112 Operator: How can I help you?!
Hallo allemaal. Velen van jullie kennen mij natuurlijk als een webontwikkelaar die als hobby ook webontwikkeling heeft. Het draait bij mij ook zo af en toe wel eens om gamen. En toen kwam ik op het volgende idee: Eens in de zoveel tijd plaats ik een kleine kort maar krachtige review van de games die ik speel.
Vandaag start ik mijn review-marathon met een spelletje dat ik nog niet zo mega lang bezit: 112 Operator van Jutsu Games. Het is het directe vervolg op een ander vrij goed spel met precies de zelfde insteek namelijk 911 Operator, ook van Jutsu Games.
Waar gaat het spel over?
Jij bent een 112 operator. Jij neemt de controle over van de Politie, Brandweer en Ambulance. Hierbij verschijnen verschillende incidenten op kaarten naar keuze of tijdens scenarios. Hiervoor krijg je van elke dienst verschillende transportmiddelen. Van snelle bakken tot paard en fiets. Van ladderwagen tot Watertank. Het is er bij.
De incidenten hebben behoorlijk wat variatie. Denk hierbij van winkeldiefstal tot moord. Speel je de campagne op een vaste kaart, kunnen incidenten ook met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld een enkele moordenaar die vaker toeslaat of een grote gasexplosie waar meerdere dingen mee gebeuren.

In Scenario's pak je een speciaal incident op. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een druk festival, een cruiseschip dat zinkt of een vliegtuig met een noodlanding.
Je ontvangt eens in de zoveel tijd ook een emergency call. Deze moet je dan zelf beantwoorden en accuraat afhandelen. Is dit een verdachte situatie? Zonder teveel te verraden speelt er ook veel op de achtergrond van zulke gesprekken af. Soms lijkt er niks te zijn, maar is er toch wat ernstigs. Er zijn behoorlijk veel gesprekken met audio. Ik heb nog geen enkele dubbel gehoord.

Voor wie is het spel?
Het spel is er voor mensen die van simulaties houden. Vind je Age of Empires iets? Of is Command & Conquer een spel voor jou? Dit kan ook wat voor jou zijn. Daarnaast kan het ook tof zijn als je graag politie speelt in GTA, maar maak je geen zorgen: je hoeft niet zelf te rijden. Je stuurt de units allemaal met klikken op een incident af.
Conclusie
Zoals gezegd: Kort maar krachtig. De conclusie is dat het spel leuk vermaak is. Je kan zo uren verdwijnen in de simulatie van het spel. Het is een must-play voor de fans van dit genre. Je kan het spel hier in ieder geval op Steam krijgen. De DLC's zijn ook de moeite waard.
Veel gameplezier,
Pascal