Symfonycon 2022. Interessant voor alle Symfony-gebruikers.
Ik dacht, misschien is het wel interessant als ik een stukje schrijf over ons bezoek aan Symfonycon 2022 in Frankrijk. Een aantal van jullie weten dit misschien al, maar om wat meer context te geven: ik was voor mijn werk bij Symfonycon en Jasper was gezellig mee voor ons eigen bedrijfje.
In dit kleine verslag wil ik een aantal punten bespreken en aan het einde een conclusie trekken: Is Symfonycon het waard en is het iets voor jou? Natuurlijk moet je het allemaal ook zelf beoordelen, dus zie het eerder als een soort "vlog" dan een beoordeling.
Voor dat je op bezoek gaat bij Symfonycon
Voor dat het hele avontuur begint moet je wel al een aantal dingen voorbereiden. Het belangrijkste: je toegangskaartje. Symfonycon is niet gratis. Nou is dit over het algemeen helemaal niet zo gek. Veel van zulke conferences, zeker in de development-omgeving zijn niet gratis. Sterker nog, vaak kosten ze een hele boel geld.
Ook voor Symfonycon was dit het geval. Over het algemeen is het bij veel van zulke evenementen, maar ook bij Symfony zo dat hoe eerder je een kaartje koopt, hoe goedkoper het kaartje is. In dit geval kostte mij een Early-bird kaartje 399 euro. Koop je het een maand later, betaal je al 499. Dit gaat tot, en dit weet ik niet heel zeker meer, 799 euro. En dan heb je alleen de conferentie.
Je moet ook zorgen voor overnachting en vervoer. Voor ons was de trein lekker makkelijk, want vanuit Nederland kom je vrij makkelijk in Marne-La-Vallee Chessy. Er gaat een Thalys, en soms gaan er zelfs directe treinen zonder overstap in Brussel. Op de heenweg was het voor ons nog al een drama, maar de terugweg was in een directe trein. Toch stukken aangenamer.
Toch nog eventjes over het slapen praten..
Qua overnachting moet je het helemaal zelf weten. Symfony biedt over het algemeen een aantal goedkopere hotelkamers aan, die ze van tevoren al hadden gereserveerd. Hier hebben wij gebruik van gemaakt. We sliepen in Hotel Cheyenne, een hotel van Disneyland Paris. Het hotel was "OK".
Natuurlijk, de omgeving is zeer prijzig. Je bent praktisch op de stoep van het drukst bezochte resort van Europa. Het voordeel: je bent lekker dichtbij. Symfonycon was in het Disneyland Conference Center in het hotel NY: The Art of Marvel. Voor ons 10 minuutjes lopen. Er rijdt ook een pendelbus.
De dag begint!
Het is tijd om naar Symfonycon te gaan. Symfonycon gaat 2 dagen, over het algemeen van half 9 tot half 6. Een lange dag. Je bent altijd eerder welkom voor een bak koffie. Al is dit toch best wel af te raden, want de koffie was gewoon niet lekker. (Gelukkig is er een Starbucks in de buurt.)
Je kan met de pendelbus komen, of in ons geval lopend. Er zijn ook hotels waar lopen toch echt te ver is. In dit geval is het te doen. Als je door Disney-Village wil, waar je met de pendelbus vlak voor stopt moet je eerst door beveiliging. Dit kan snel gaan, maar je kan ook een paar minuten moeten wachten.
Eenmaal aangekomen werden onze tickets gescand. (Deze moet je van te voren uitprinten. Dit is tegelijk ook je pas die je om doet!) Je krijgt een lanyard met plastic pouch, waar je deze dan in steekt. Overigens, andere mensen kunnen dit ticket ook scannen, om zo je contactgegevens te verkrijgen. Handig! Daarna begin je al met plannen. Wat ga je doen..
Er is veel keus, maar je hoeft niet alles te doen!
Er zijn 3 grote zalen waar iets plaats vind. De hoofdzaal, "Symfony room", en twee gesponsorde zalen. In dit geval was dat bij ons de "SensioLabs room" en de "Platform.sh room". Dan heb je een flinke waslijst aan interessante talks die je kan volgen.
Ik moet zeggen, er waren een aantal hele interessante en hele sterke talks, maar er waren ook wat mindere bij. Ook baalden we beide wel een beetje dat we de keynote hadden gemist door wat gedoe in het hotel. Als je samen met iemand gaat, zoals ik met Jasper (niet alleen gaan is toch veel gezelliger!) dan betekend dit niet dat je alles samen moet zien. Dit hebben wij ook niet gedaan. Een greep van talks die ik in ieder geval interessant vond zijn;
- GNAP: The future of OAuth
- Lazy objects in PHP
- 7 Lessons You Can Learn From Disney Movies
- PHPStan Types
- The Evolution of Symfony
Er zijn natuurlijk veel meer, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Onderaan pak ik een link naar de pagina met een korte samenvatting van de talks.

Het avondspektakel
Na de eerste dag had Symfony wat leuks bedacht: laten we met elkaar naar het Walt Disney Studios park gaan. Dit park was 3,5 uur lang afgehuurd voor alleen Symfoncon gasten. Een geweldige unieke ervaring die ik zo snel niet meer vergeet.
Bijzonder: reclame over Sentry in een Disney-park. Hmm!
Dag 2.. Daar gaan we weer!
Het meeste over de talks heb ik al genoemd. Op dag 2 is dit over het algemeen het zelfde. Alleen, het is allemaal wat korter. Mensen komen ook met koffers, want ze vertrekken direct na het einde weer terug naar huis. Tenminste, de meesten. Wij hebben dit niet gedaan, want hoe vaak ben je nou in de buurt van Disneyland en Parijs?!
Het eten en drinken: geen aanrader
Je kreeg een lunchpakketje van Symfonycon. Lekker, denk je. Nou daar ben ik toch flink over gevallen: Het pakketje is misschien rijk gevuld, en heel veel anderen zouden natuurlijk meer als tevreden zijn. Ik ben een beetje "picky". Het was of vis, of vegetarisch. Nou vis is niet zo mijn ding. Maar, als je een fan bent, dan is het vast lekker!
De koffie is niet aan te raden, maar er is ook thee, sinaasappelsap en appelsap. Ook zijn er blikjes drinken later op de middag en een lekkere versnapering in vorm van een koekje, lava-cakeje of mini-appelflap.
Natuurlijk konden we ook naar Disney Village gaan. Want je had meer als een uur pauze in de middag. Prima!
Is het toch een beurs?!
Nee! Maar, er zijn wel een aantal stands. Zo kon je bijvoorbeeld JetBrains vinden, een grote Symfony winkel, waar de ElePHPantjes heel snel gingen, en nog wat stands van bijvoorbeeld Sentry, API-Platform en Platform.sh. Ook SymfonyCasts was daar aanwezig.

De conclusie!
Loont het zich? Geen idee. Dit moet je zelf bepalen. Ik heb veel nieuwe interessante dingen ontdekt. Voor mij heeft het zich dus geloond. En het was erg gezellig. Het was voor mij een avontuur om niet te vergeten.
Ik was er voor het werk heen, en heb op mijn werk ook positief kunnen vertellen dat ik wat nieuws heb geleerd. Maar dit is wel iets wat je voor jezelf moet ontdekken. Je moet ook kijken of het je de prijs waard is (of misschien heeft je werk ook interesse).
Ik vond het top! Een avontuur om niet meer te vergeten!
Linkjes
Hier vind je een korte samenvatting van Symfonycon 2022. Als je de talks wil zien, kan je hier ook een ticket voor aanschaffen.
Interesse om een development gerelateerd evenement te bezoeken? Wij hebben een mooie lijst voor je gemaakt!