Laad jij je telefoon altijd op terwijl je slaapt? Dan blijft deze tot de volgende ochtend zichzelf opladen... Dat schijnt niet goed te zijn voor je batterij als de bouwer geen beveiliging daarvoor heeft ingebouwd 🙁 Als je een iPhone hebt, dan heb je mogelijkheden die dat voorkomt, heb je een ander OS? Dan is het relevant voor jou!
Gelukkig zijn daar smarthomes! Als je een systeem zoals bijvoorbeeld HomeAssistant gebruikt en deze gekoppeld hebt met je telefoon.
Wat heb je nodig?
- Home Assistant
- Een slimme stekker
- Je telefoon
Welke slimme stekker heb ik nodig?
Gebruik een slimme stekker die comptabel is met HomeAssistant en het type netwerk dat je hebt. Heb je een Z-Wave netwerk? Koop dan een Z-Wave steker. Gebruik je Zigbee? Koop dan een Zigbee stekker.
Zelf heb ik een Zigbee smarthome en heb verschillende stekkers. Ik gebruik Osram stekkers, IKEA stekkers en Philips Hue stekkers. Kijk goed wat er bij jou past.
Hoe ga je te werk?
Begin met het installeer de HomeAssistant companion app op je telefoon en geef deze rechten om je batterij uit te lezen. Koppel daarnaast de slimme stekker aan HomeAssistant en geef deze een duidelijke naam, bijvoorbeeld 'Oplaad stekker'.
Open HomeAssistant en maak een nieuwe routine aan. Geef de routine de naam "Telefoon opgeladen" en voeg de trigger "Batterij niveau veranderd" toe en zet de waarde op 100%. Voeg nu een actie toe die de stekker uit laat gaan.
Voeg ook gelijk een nieuwe routine toe en laat de stekker activeren wanneer je batterij niveau onder de 85% komt. Dan weet je zeker dat je telefoon goed is opgeladen 🚀 (daarbij voorkomt het dat de stekker uit is als je wilt opladen)
Bonus aanpassing
Jij laad vast je telefoon wel eens op als je niet thuis bent, dan is het niet nodig dat je slimme stekker thuis aan en uit gaat. Voeg bij 'voorwaarden' toe dat je thuis bent!