Hallo allemaal,
Jarenlang heb ik, net als velen van jullie, voor lokale ontwikkeling op Docker vertrouwd. Het is krachtig, maar ik worstelde altijd met dezelfde frustraties: eindeloze YAML-configuratie, de ventilator van mijn MacBook die als een straalmotor draaide, en de notoir trage bestand I/O-prestaties op macOS.
Het voelde vaak als overkill. Ik wilde gewoon van PHP 8.1 naar 8.3 schakelen voor een snelle test, of tijdelijk een Redis-service toevoegen, zonder images opnieuw te bouwen en te vechten met docker-compose.yml. Mijn focus verschoof van het schrijven van code naar het beheren van infrastructuur.
Daarom hebben we ServBay gebouwd. Het is onze visie op een Docker-alternatief, specifiek voor lokale webontwikkeling op macOS, met een belangrijk verschil: het is geen containergebaseerde oplossing. In plaats daarvan beheert ServBay direct native, geïsoleerde services. Dit geeft je de flexibiliteit die je van Docker wilt, maar zonder de overhead van VM's of containers.
Dit is wat het doet:
Schakelen tussen versies met één klik: Beheer en voer meerdere versies van PHP, Python, Node.js, Java, Go, Ruby, Rust en .NET naast elkaar uit. Schakelen tussen, bijvoorbeeld, Python 2.7 3.5 en 3.14 voor verschillende projecten is slechts één klik. Geen conflicterende omgevingen meer.
Geïntegreerde services: Het wordt geleverd met voorgeïnstalleerde services zoals MariaDB, PostgreSQL, Redis en Memcached die je direct kunt starten.
Razendsnel & lichtgewicht: Omdat het native services draait, is het ongelooflijk licht voor CPU en geheugen. Het omzeilt ook volledig de bestand I/O-bottleneck die Docker op macOS teistert.
Zero-Config Dev URL's: Elke site die je maakt krijgt een automatisch, lokaal domein zoals https://*.serv met een geldig SSL-certificaat.
Eenvoudig delen: Het heeft ingebouwde tunneling-tools (frp, Cloudflare, etc.) zodat je een openbare URL kunt genereren om je lokale werk te delen met klanten of voor mobiele tests.
We hebben dit ontworpen voor ontwikkelaars die terug willen naar het coderen, en ook voor QA-engineers die snel verschillende omgevingen moeten opzetten om applicaties te testen tegen diverse taal- of databaseversies.

Het is onze poging om het "met een kanon op een mug schieten"-probleem voor lokale ontwikkeling op te lossen. We krijgen de isolatie en flexibiliteit, maar dan op een eenvoudige, snelle en niet-opdringerige manier. Het is gratis te gebruiken, en we zouden graag feedback van de Hacker News-gemeenschap ontvangen.
Ik ben de hele dag beschikbaar om al jullie vragen te beantwoorden. Bedankt!
Je kunt het hier bekijken: https://www.servbay.com