Sinds een aantal jaar werk ik bij het bedrijf BlinktUit aan de WordPress plugin Buttonizer. Ik ben, samen met de eigenaren van BlinktUit, de bedenker en vooral de hoofddeveloper van de plugin. Met meer dan 20.000 70.000 installaties begint het een plugin te worden met een flinke userbase en het lijkt me leuk om te delen hoe we er zijn gekomen en welke technieken we gebruiken 🙂
Wat is Buttonizer?
Buttonizer is een zogeheten Call to Action (CTA) button manager voor WordPress. Je kan de zwevende knoppen toevoegen aan je WordPress website. De knoppen kun je zelf naar eigen smaak stijlen en aanpassen. De plugin is vooral bedoeld voor kleine CTA acties, zoals een 'bel ons', 'like ons' of 'mail ons' knop, ook links en andere plugin acties zijn er mogelijk.
Stukje geschiedenis & het idee
In 2017 kwam het idee van de plugin tot stand: voor de websites die we bouwden wilden we gebruik maken van de Material design CTA knoppen. In de WordPress plugin repository was hier nog geen plugin voor. Op een gegeven moment zijn we de plugin gaan bouwen en hadden we enkele simpele features, zoals:
- Knop icoon aanpassen
- Knop kleur & tekst kleur aanpassen
- Knop URL/actie aanpassen
- Waar de knop moest staan, links/rechts
That's it. Vanaf mei 2017 ben ik er aan gaan werken en heb ik extra functies ingebouwd. Terwijl we dit deden begon het idee op te komen om de lege ruimte in de WordPress plugin repository op te vullen, we gaan de plugin uitbrengen. We gingen kijken of er genoeg animo was en of we er iets leuks van konden maken. Ik heb toen features toegevoegd aan de plugin zoals nieuwe knopacties, tijdschema mogelijkheden en meerdere menu stijlen. Ook kon je een heel menu maken in plaats van één enkele knop zoals eerder het geval was. Omdat het een gratis plugin is wilden we ook gaan kijken of het mogelijk was om wat aan de plugin te verdienen, dus we implementeerde Freemius. Freemius heeft een geheel licentie systeem. We maakten toen enkele functies premium, zoals de tijdschema's en de WhatsApp knopactie. Verder hadden we enorm veel gratis functies.
De plugin bestond hier alleen uit een beetje CSS, stukje ongeorganiseerde JavaScript en heul veel PHP.
Toen ging het langzaam. 1 installatie (wijzelf), 30 installallaties (nog steeds wijzelf waarschijnlijk, wij zette de knop namelijk ook op onze eigen websites van klanten) en toen 50 (toen waren wij het niet meer).
In de loop van de maanden werd Buttonizer steeds meer gedownload, we hadden op een gegeven moment meer installaties dan websites die wij zelf hadden. Dat betekende dat andere mensen ook de plugin installeerden op hun website. Ook waren er een paar mensen die onze premium functies gingen uitproberen. Vanaf dat moment wilden we extra functies toevoegen aan de plugin zoals page rules en extra knopacties.
In 2018 hebben we de plugin alleen maar meer functies gegeven en werd het langzamerhand populairder met een paar duizend installaties.
Rebuild 2019, versie 2.0
Eind 2018 vonden we het tijd voor een rebuid, de code was niet suprieur geschreven (aangezien het mijn eerste WordPress plugin was), daarbij was tijd voor vernieuwing zodat het er ook moderner uit kon gaan zien. We hadden iets van 5.000 installaties, dus we hadden wel het idee dat de plugin verder kon groeien.
We wilden een volledige frontend interface, zoals gebruikelijk was bij de WordPress Customizer en een aantal andere plugins. Toen bij de rebuild nam JavaScript de meerderheid in en werd PHP geminimaliseerd naar enkele ajax requests die door de frontend wordt uitgelezen. CSS werd vanaf dat punt ook belangrijker en werd geschreven in Sass (SCSS). Met deze rebuild konden we ons focussen op het bouwen van een goede interface.
We passeerden in maart 2019 eindelijk de 10.000 gebruikers en de beta voor 2.0 was in volle gang onder onze gebruikers. In mei dat jaar is de 2.0 update live gegaan. Helaas met wat bugs die onze beta gebruikers niet hadden gevonden maar gebruikers ook merkten. Die losten we op en voegden veel nieuwe functies toe.
En dat had veel effect! Nadat de meeste bugs eruit waren en we weer op een normale manier nieuwe features toevoegden zagen we de actieve installaties flink stijgen. Er werd positief over Buttonizer geschreven en we stegen in december 2019 naar 20.000 installaties!
Rebuild 2020, versie 2.1
Mijn JavaScript frontend skills waren nog niet helemaal geweldig dus het is nu een zooitje geworden voor ons om te bouwen. Dus we werken op dÃt moment aan een nieuwe versie met een nieuwe frontend interface die makkelijker voor de klant is én voor ons om te bouwen. We hebben een hoop geleerd van de 2.0 rebuild en willen dat nu gaan gebruiken voor de 2.1 rebuild. We hopen dat deze nieuwe rebuild over enkele maanden gereleased kan worden 🙂
Ik zal het topic updaten zodra er updates zijn over de 2.1 versie waar we nu aan werken, maar stiekem is dat nog een geheimpje en weten onze gebruikers & klanten nog niet eens dat er een toffe nieuwe versie aankomt 😎
Buttonizer Crew
Toen we in 2017 begonnen met Buttonizer waren we een team van 4 personen. 1 dev (ik), 1 marketing persoon, 1 ontwerper en een support/meedenker. Het hele bedrijf dus eigenlijk 😂 In 2018 kwam er een nieuwe dev bij die ons ondersteunde met de development en in januari 2019 kwam er nog een developer bij.
We werken er nu aan met een heel team van 1 ontwerper, 1 UX tester, 2 marketing & content en 4 devs. Binnenkort komt er een content writer bij. Niet alleen de installaties groeien, maar ook het team er omheen 😃
Screenshots:
De editor:

Voorbeeld knoppen op de site van mijn bedrijf: